Jag skrev ju tidigare att jag tänker försöka vara så nepalesisk som möjligt i höst. Jag tänkte gå in på lite detaljer kring det. Såhär har jag tänkt (vi får se hur det blir i vekligheten...):
  1. Jag ska nästan bara ha nepalesiska kläder. Trots att vi mest ska bo i turiststaden Pokhara. Vardagskläderna är en tunika med "hål" på sidorna (se bild), pösiga byxor och -givetvis- den obligatoriska sjalen. Annars känner man sig naken. (OBS OBS på bilden har jag inte sjal men det beror på att jag glömt ta med den till lägret, drt var mycket mycket sorgligt. Men det var ok eftersom det var i Sverige :) Kvinnor får inte visa axlarna eller låren (alltså inga linnen eller korta shorts). Det skulle vi kunna strunta i eftersom vi ska vara mycket i en stad med massa turister där inte många bryr sig om eller ens vet om Nepals normer, men vi följer dem såklart ändå. Hemmaklänningar, s k "maxis" tänkte vi också sy upp ett par stycken var. 
  2. Jag ska prata mycket nepali och undvika engelska även om de jag pratar med förstår det. Min nepali är inte särskilt bra eftersom jag bara tog ett fåtal lektioner under alla år. Det var liksom inte så viktigt för oss att kunna, det var engelska som gällde. Min grammatik är speciellt dålig. Dessutom blandar jag ihop det med spanskan, som ligger på ungefär samma nivå (men den spanska grammatiken är jag betydligt bättre på!). Men jag förstår det mesta och kan ta mig fram ganska bra på nepalin. 
  3. Jag ska inte äta en massa bortskämd-turist-mat-och-sötsaker. Typ Laughing cow-ost, Indisk mjölk (hjälp, vad ger jag mig in på egentligen??) Haribo-godis, Hershey's choklad (jaa, det finns faktiskt, t o m billigare än i Sverige...!! så egentligen borde man ju passa på) och annat onödigt. Jag ska som sagt testa de inte-lika-tilltalande lokala alternativen. Hmm vi får se hur detta går. 
  4. Jag ska göra mitt bästa för att inte packa så mycket att det verkar som att jag ska flytta permanent (vilket jag har en tendens att göra även om jag bara ska iväg någon vecka, hm). Nepaleserna klarar ju sig fast de knappt äger någonting så då borde väl jag också göra det? (Fast jag är uppväxt i ett i-land och har vant mig vid lyxen här så det är ju inte riktigt rättvist...)
  5. Jag ska inte vara så mycket på mobilen. AHHH ni förstår inte hur svårt det kommer bli för mig. Joo det gör ni nog förresten, jag är inte ensam med mitt mobilberoende. Dessutom måste ju ni få veta hur vi har det sååå... jag kanske inte håller så hårt på den här punkten. Sorry.
Jaa det var typ allt tror jag. Vi får se hur det går som sagt. 
 
 

Kommentera

Publiceras ej