Hej!
Nu är pausen officiellt slut. Det är ju bara en vecka kvar tills vi åker! Hjälp... Känner mig verkligen inte förberedd, varken mentalt eller praktiskt. Jag kommer ha mycket att göra de här dagarna! Packa, träffa människor och så skolan såklart.
Den senaste månaden har det varit oroligt i Nepal. De har fått en ny grundlag som säger att i stället för att vara en hinduisk monarki är de nu en sekulär demokrati. Det besutet har skapat protester och ett tiotal människor har dödats. Känns som att det händer mycket i Nepal det här året...
Vi planerar att åka genom Indien, med nattåg som tidigare. Gränsen mellan Indien och Nepal har varit stängd på grund av missnöje med den nya grundlagen, men de är öppna igen. Vi har precis fått våra visum till Indien, så förhoppningsvis kommer vi dit. :)
Mina känslor inför resan är blandade. Jag längtar efter att komma till Nepal, se allt igen och träffa människor, men det blir jobbigt att lämna allt i Sverige också. Det är så mycket man missar, känns det som i alla fall. Men jag tror ändå att det kommer vara värt det när jag ser tillbaka på det. Skönt att lämna kylan och mörkret också...
Vill ni läsa mer om läget i Nepal så kan ni kopiera & klistra in länkarna här nedanför. Det är inga långa artiklar men det står lite mer än det jag skrev åtminstone.
http://www.sydsvenskan.se/varlden/ny-grundlag-i-oroligt-nepal/ http://www.vk.se/1547934/ny-premiarminister-utsedd-i-nepal http://www.vk.se/1541987/branslebrist-tvingar-nepal-att-cykla
Så nu kan ni förvänta er lite fler blogginlägg framöver. Jag hinner kanske inte med något mer innan vi åker, får se, men om inte annat så skriver jag när vi kommit fram! :)

Kommentera

Publiceras ej