Ja, nu är vi alltså i Pokhara. En turistort dit vi åkte på semester några gånger om året när vi bodde i Nepal. Vi bor hos en svensk missionär som jobbar här, i hennes lägenhet. Här ska vi bo i lite drygt en vecka, sen flyttar vi till en annan lägenhet. Det är riktigt fint, nästan för fint... Men det finns i alla fall asiatisk toalett, en hink i stället för handfat på badrummet, ingen diskmaskin eller tvättmaskin och inte heller någon generator eller inverter. Det innebär att när det är strömavbrott blir det mörkt, ingen el i uttagen och dessutom stängs wifi:t av. Jag och Moa har två små laddbara lampor på vårt rum, men de är inte alls starka så det var lite jobbigt igår kväll när det inte fanns någon ström på ungefär tre timmar. Men det är ju bara att vänja sig, och för många nepaleser är det ju alltid såhär.

Här kommer lite bilder:

Huset utifrån

Mitt & Moas rum. Stökigt som vanligt...

Gasolspis i köket.

Moa äter mellanmål bland skolböckerna :)

Resan hit gick bra. Det är en relativt kort resa, ca 4 timmar, men vägarna är väldigt slingriga (det finns nästan inga raksträckor) vilket gör det jobbigt för oss som lätt blir åksjuka. Men jag tog en Postafen på morgonen och sov halva resan, jätteskönt.

På grund av blockaderna vid indiska gränsen, är det brist på flera olika saker i Nepal, bland annat gasol och bensin. Eftersom de flesta har gasolspis, har många börjat laga mat över öppen eld. Bensinbristen leder till att nästan alla taxichaufförer och andra bilägare köper bensin olagligt på "black market". Det påminner mig om det jag läst om andra världskriget- eftersom det var ransonering så kunde man köpa matvaror och annat på "svarta börsen". Men- här finns ju fortfarande det mesta i matväg, det är framför allt bränslet som är problemet.

För övrigt firar hinduerna en festival som heter Tihar nu (Diwali eller Dipawali i Indien). Idag tillber man hundar och hänger blom-girlanger runt halsen på dem och ger dem "tikor" i pannan (se bilden). Det känns lite motsägelsefullt eftersom nepaleser i vanliga fall behandlar hundar på ett rätt hemskt sätt... Men så är det i alla fall.

Nu måste jag fortsätta med skolarbetet, ha det bra! :)

1 kommentarer

Siv

02 Dec 2015 13:57

Värre stök har jag sett i "resanderum"
Kram mormor

Kommentera

Publiceras ej