Tänkte beskriva lite kort hur en vanlig dag ser ut för oss just nu, på Tansen Guesthouse. :)

Jag och Moa vaknar vid 9-tiden ungefär, oftast av att pappa kommer in och väcker oss (han tycker egentligen att vi ska gå upp tidigare...). När vi gjort oss i ordning går vi ut till "matsalen" (som bara har typ tre bord, det är ett litet guesthouse) och äter frukost- bröd, ägg och mangojuice. Sen börjar skoldagen. Jag, Moa & John (som idag och igår har haft feber och inte varit med så mycket) sitter inne i en lokal där det brukar vara möten o sånt, vid var sitt bord. Mamma eller pappa brukar också vara med och hjälpa till lite när det behövs. Än så länge har jag inte fått så många uppgifter av mina lärare- de skickar instruktioner till mig via internet- så jag har mest jobbat med matte och engelska. Det har funkat bra än så länge, men det är ju inte lika roligt att sitta själv med Moa som att ha 20 andra klasskompisar i rummet.

Till lunch lagar mamma eller pappa något, eller köper från ett matställe i närheten. Efter lunchen fortsätter vi arbeta i ett par timmar till. De flesta kvällarna äter vi middag hemma hos någon nepalesisk familj- jättegod nepalesisk mat som jag har längtat så mycket efter. Det är så mycket lyxigare att äta hos andra eftersom de oftast lagar alla tillbehören, när vi bodde här brukade vi bara äta ris, linsgryta och någon grönsaksröra eller stekt potatis, typ. När vi blir bjudna på mat får vi ris, linsgryta och kanske fem-sex andra tillbehör, vilket jag verkligen uppskattar. Sen är det ju också roligt att träffa folk man inte sett på länge.

Förutom att vara på guesthouset och hemma hos folk, har vi också varit på "bazaren" några gånger. Det är Tansens motsvarighet till det vi kallar "stan" i Sverige. Där finns den fina resturangen Nanglo's, och där kan man köpa frukt & grönsaker, annan mat, kläder, smycken, skor (nepaleser älskar skor!) och tyg att sy upp nepalesiska kläder av. Vi har hittat flera fina tyg och har lämnat in det till en skräddare. På fredag ska det första vara klart. :)

På kvällen är jag & Moa på vårt rum och lyssnar på musik, läser eller är på datorn eller mobilen. Det är ett mysigt litet rum, inte jättefint men eftersom vi kom hit efter att ha bott på två olika ställen i Indien som inte var så trevliga, kändes det här jättefräscht och mysigt. Och vi trivs bra! Jag lägger in några bilder, mitt i texten i stället för på slutet som förut. Ni får se det precis lika stökigt som det är...

Ja, så ser alltså mitt och Moas rum ut. Mamma, pappa och Johns rum är mitt emot vårat.

Nån gång mellan klockan 10 och klockan halv ett går vi och lägger oss. (Vi har inte riktigt kommit in i rätt dygnsrytm än... det är så svårt när skolan inte börjar en bestämd tid!) Jag har tyvärr fått den sämre av sängarna- den gnisslar och knarrar så fort jag vänder på mig och det är ganska irriterande. Men sånt är livet :) och det är ju inte så långt kvar tills vi åker vidare till Pokhara! Det blir också roligt.

Lägger in en till bild från idag. Det är ju inga proffs-bilder, och jag tar ju kort med min mobil... men visst är det vackert? :)

1 kommentarer

Siv

02 Dec 2015 15:08

Jaaaavisssst är det vackert:) längtar både dit o efter Dig :)
Vad är de "fem-sex andra tillbehören" för ngt???
Ska jag sända lite olja till din knarrande säng?
Kanske kan du prova m majsolja har för mig att det fanns!
Kram mormor

Kommentera

Publiceras ej