Det är sista kvällen i Tansen (för nu) och jag tyckte att det var dags för ett nytt inlägg :)

Idag var mamma, pappa och John på utflykt över dagen så jag & Moa var själva. Mamma väckte oss innan de gick vid 8-tiden. "Sov inte så länge till nu!" sa hon. "Nejnej" sa jag och somnade om. När jag vaknade igen var klockan tio i elva... Och lunchen skulle vara klockan halv ett. Så jag väckte Moa och vi skyndade oss att äta lite frukost. Sen var det skolarbete som gällde, i en timme ungefär innan det var lunch- daalbhat. Ris, linsgryta, stekta grönsaker och kall potatis-yoghurt-sås. Mums.

När mamma kom hem vid fyra-tiden gick hon, jag och Moa till bazaren för att hämta våra nyuppsydda kläder. Det är oftast så man gör här, köper tyg och lämnar in till in skräddare. Bild på hur nepalesiska kläder ser ut tänkte jag lägga in i ett senare inlägg (men det finns en bild i inlägget "Nepalresan i höst"). De blev i alla fall jättebra. Vi köpte ett till jättefint tyg till en till kurta suruval till mig och sen gick vi hem till en familj vi känner för att äta middag. Daalbhat igen, så jag och Moa fick det två gånger idag :) Vi känner oss riktigt nepalesiska. De äter ju knappt något annat!

Nu på kvällen har vi packat ihop allt inför resan till Pokhara imorgon bitti. Där ska vi antagligen stanna i ungefär en månad (innan vi åker tillbaka till Tansen) och bo i två olika lägenheter som vi får låna av folk vi känner. Jag tycker det ska bli ganska skönt att inte bo på ett vandrarhem där man delar toalett, kök, matsal och vardagsrum med andra gäster. Plus att vi förhoppningsvis kommer få lite mer tid för att bara ta det lugnt, det kommer inte vara massa folk som vill bjuda hem oss och så (oj, det lät typ som jag tror att vi är världens mest älskade och populäraste människor. Det tror jag inte).

Men det har ju varit jättebra här i Tansen också förstås. Igår var det "English Service", gudstjänst på engelska för missionärsteamet, som vi var med på. Efter middagen var jag, Moa och John med barnen och lekte lekar utomhus (som vi också brukade göra). Det är så annorlunda jämfört med "på vår tid"- de var t ex bara 6 barn och vi brukade vara ca 10-15 stycken- men det var roligt ändå och väldigt nostalgiskt.

Det var nog allt jag hade att skriva just nu, och det är sent (23:32) så jag borde sova. Men om ni vill veta vad jag upskattar respektive saknar när jag är här så kan ni kolla i kategorin "Nepal vs Sverige", på de två inläggen där. :)

1 kommentarer

Siv

02 Dec 2015 14:53

Jooooo ni är världens mest älskade och populäraste människor :)
kramkram mormor

Kommentera

Publiceras ej