Jag tänkte skriva lite om vardagen i Nepal, ifall ni är intresserade av det. Det är utdrag ur min dagbok så det är inte så bra skrivet... Om ni inte förstår allt så får ni läsa förklaringarna längst ner.

AUGUSTI 2011

3 augusti - Efter skolan tog vi ut Mint och Choklad.* Det går riktigt bra att träna dom. Mint är jättebra och Chokladis har precis lärt sig- att stå på bakbenen. Ofta när man bara säger "Up!" eller "Upp!".
5-6 augusti - Vi firade mig och John med tacos. Jag fick... en mobiltelefon! Med massa saker på!!! Det finns: kamera och "filmkamera", klocka, memos, trådlöst nätverk (internet), röstinspelare, kalender och miniräknare!!!! Jag är SÅ glad.
8 augusti - Efter skolan tog jag fram min mobil och tog kort, filmade och visade Jin-Ha. Det första hon sa var: "Samsung! That's from Korea!" Sen sa hon typ "Wow" och "Lucky".
11 augusti - Det är så sorgligt att jag ska sluta i TTG* snart. Men jag får försöka tänka positivt. ▫ Efter skolan- och lunch- skypade vi med ALECIA och SIOBHAN!!! Det var så häftigt! Vi hade bilden på.
12 augusti - Fredag. Vi har varit hemma* och slappat... hela dan. Ätit godis, ätit jelly, ätit lunch, lekt med Sylvanian Families*, varit på datorn, varit på mobilen, kollat på Hotell Gyllene Knorren, duschat, diskat*, skrivit in adresser i min nya almanacka, skrivit brev till Emmy... det är typ allt.
14 augusti- Söndag. Khasirams är här. Hon är 20 minuter i åtta och vi har inte ätit än!!! Jag är hungrig!! ▫ Jag har fått mina skolböcker från Sofia Distans. Bra att de kom fram. ▫ Ingen guru* kom till Taekwondo och när det började regna gick jag, mormor, pappa och Nischal hem.
18 augusti- Igårkväll åkte mormor. Vid kvart i tio. För det var band. Stängda vägar alltså. ▫ Igår kom Joel, Andrew och Sarah på musik. Ben har jättehög feber och har kanske tyfoid. Stackars honom.
21 augusti- Laxmi dödade en liten grön giftig orm vid skolan imorse. Hon högg av huvudet.
26 augusti- Vi lekte med Jin-Ha. Det var tråkigt. Vi kollade på Jun-Has och Jin-Has Nintendos och lekte lite imaginary games*. Jag tycker inte det är kul längre. Och jag har ingen i min ålder förutom Joel.

Nu slutade det kanske lite negativt, men det var jobbigt att inte ha några tjejkompisar i min ålder. Här kommer lite ordförklaringar... Mint & Choklad: våra kaniner. Mint var Moas och Choklad min. TTG: Tansen Tutorial Group, skolan där jag gick tills jag började 6:an. Hemma på en fredag...: I Nepal var fredag och lördag helg, och söndag vardag. Vi åt godis på fredagar och gick i kyrkan på lördagar. Sylvanian Families: små figurer av djur med möbler, mat osv. Jag och Moa lekte med dem tills jag var 13... då hade jag aldrig skrivit det här, jag tyckte det var jättepinsamt! Men nu är jag glad att jag fick vara barn så länge. Diskat: vi hade ingen diskmaskin. Oftast var det vår hemhjälp Santi som diskade, men jag & Moa gjorde det en gåg var i veckan. Guru: Taekwondo-instruktör. I början var det två amerikanska tonåringar som höll i lektionerna men när de lämnade Nepal skulle en nepalesisk lärare ta över. Han kom i princip aldrig vilket ledde till att jag slutade med Taekwondon. Imaginary games: "fanatsilekar", alltså t ex mamma pappa barn, djurlekar... osv. Som 12-åring började jag tröttna på det. I Sverige hade det väl varit "barnsligt" redan i 8-årsåldern.

Kommentera

Publiceras ej